Objectius
Navegació
de tres dies com entrenament pel GS i a la vegada examen pels aspirants
declarats (TS i AT), aspirants parcials (TC) i aspirants mai se sap (NA) sota
la direcció de JF i FV. L’examen és de destresa nàutica però sobretot d’aptitud
per la convivència. A banda de la feina
de navegació es va parlar molt del Carib, sobretot del tema avituallament i de
la vida a bord. Es va establir el calendari quasi definitiu per l’anada a
Canàries i la sortida definitiva. En total una navegació de 125,7 milles, amb
una velocitat màxima de 7,8 nusos.
L’anada
L’anada
vàrem tenir vent de proa, que ens va permetre cenyir, però hi havia un marejol
bastant fort amb trams de maror (amb onades de fins 2,5 m) com a conseqüència
de la tramuntana dels dies anteriors. La navegació va ser bona, a vela fins que
el vent es va encalmar i sense necessitat de bords. Resseguir la costa del
Maresme permet comprovar les bestieses urbanístiques que s’han fet; en canvi,
el massís de Cadiretes encara mostra un bon grau de conservació. Com a
conseqüència del mal temps. En principi no hi havia lloc per atacar al port de
Sant Feliu però finalment es van compadir i va ser possible atracar al Floquet per
una nit a un racó del contradic, abarloats entre iots de gran eslora., molt
xulo ell...
Menjar a bord
No
és gens senzill cuinar a bord: cal baixar a la cuina, l’espai és molt reduït, tot
es mou, etc.... Fins i tot posar fer cafè pot ser una gran aventura segons
sigui l’estat de la mar. Per una travessa de pocs dies, la solució és portar el
menjar fet des de casa. Així varem solucionar el primer dia i part del segon:
una excel·lent truita de patates de la Santa d’en JF i dues meravelloses
empanades (de carn i de tonyina) fetes per la filla de la Santa i d’en JF van
ser degustades per la tripulació sotmesa a un dur entrenament. També un aperitiu
generós (patates fregides, olives farcides, llaunes, escopinyes amb tabasco especialitat
TC!) responsabilitat de NA ajuda a recuperar energia. El viatge de tornada el
vàrem resoldre amb entrepans que són també una bona solució. I el moment estel·lar
era la paella que fa prometre fer FV amb peix de la Costa Brava, però aquest es
va negar fer-la escorats i amb fort vent i per això ens vàrem refugiar a la
badia de S’Agaró. També hi ha el moment “gintònic” que sol coincidir amb la
posta del sol. La fruita és una bona solució sobretot quan el mar no està gens
plàcid. I per suposat, la innovació anomenada “préssec emborratxat” va ser molt
apreciada per tota la tripulació.
Ancorats a S’Agaró
Encara
que la primera intenció del segon dia era anar resseguint la costa cap el nord,
a l’alçada de Palamós el vent superava els 25 nusos, situació incompatible amb
fer la paella. Es va prendre la decisió d’ancorar a la badia de S’Agaró i ho
varem fer enmig de grans iots amb tripulació uniformada i tot. L’operació de
tirar l’àncora va ser perfecte, sota la direcció del Almirante, i vet ací que el Floquet va quedar
situat en un entorn espectacular, sentint la proximitat del fantasma d’Ava
Gardner i les seves aventures amb el torero Mario Cabré pels entorns de la
Gavina. El programa va estar clar des del primer moment: bany i paella. La
paella no va ser la millor del món perquè feia falta molt arròs per la gana que
hi havia i la paellera i els focs eren petits. Els resultats els podeu apreciar
en les fotografies acompanyants i es va regar amb un vi fresquet. S’Agaró i
paella: bona combinació!. Després de descansar una mica varem visitar la mítica
Cala Vigatà de NA amb el mar encalmat. L’entrada al port de Sant Feliu va
coincidir amb una magnifica posta de sol. Dia complert
El
retorn a Badalona
El
tercer dia va ser el de retorn a Badalona, amb una tripulació reduïda (JF, NA i
FV). Des del primer moment ens va acompanyar una forta garbinada, amb vents
aparents a l’entorn de 20 nusos i amb puntes de 25. Vàrem anar a vela la major part
del viatge, a base de bords per allunyar-nos de la costa a la que de nou ens hi
portava el vent, com podeu veure al track. El Floquet té molt drap i és un vaixell
ardent; vàrem anar regulant la màquina a base de recollir genova i rissos (fins
a dos en el moment de màxim vent). Amb tant bord, l’operació ens sortia redona
i força ràpida. Una ensenyança clara del Almirante: un veler és per anar a vela
i encara que quan les condicions són dures, la primera intenció pot ser posar
motor, això és un error. Malgrat l’onatge i el vent, vàrem navegar molt millor i
més ràpid que l’estiu passat amb circumstàncies similars quan vaig recollir veles. L’escora era notable i la regala molt a
prop de l’aigua. Quasi cap vaixell al mar encara que si vàrem veure vaixells de
pesca. La posta de sol va ser també molt bonica i va sortir una lluna
espectacular, molt difícil de fotografiar. Al final el temps es va encalmar i
el darrer tram vàrem posar motor per no
arribar a les tantes; tot i així vàrem atracar a Badalona a les dotze de la
nit, cansats i satisfets després de quasi dotze hores de viatge.
Veles
i vents (reflexió)
La
navegació és pura física; amb un mateix vent, segons quin sigui la configuració
de les veles, el resultat és molt diferent. Tot és un difícil equilibri en el
que guanya algunes dècimes de nus depèn de la vela desplegada, de la posició de
l’escota de la major, del trimat de la genova, etc... És tot un repte continu
amb resultats i errors objectius. A més és una qüestió d’escala: l’experiència
et diu què es pot superar sense problemes malgrat hi hagi una por prèvia. I un
cop superat (per exemple, anar a 25 nusos amb vela) ja et planteges el següent
repte. O al menys així ho veig jo...
Conclusions
Una
bona experiència: tenim il·lusió, tenim ganes, tenim tripulació... encara resta
molt per fer però el GS està cada vegada més a prop. Aquests dies hem parlat molt de l’aventura i l’entrenament
ha estat positiu. Unes milles que si hi ha sort seran les que haurem de recorre diàriament durant 21 dies...
No hay comentarios:
Publicar un comentario